Dan Nordell BA.D. »

Reflektioner från ett Thailändskt vattenbryn!


När jag går här i vattenbrynet och betraktar dess otaliga skärningspunkter mellan land och en nästan oändlig Indisk Ocean på Koh Kho Khao i Thailand känns det att det är här min själ trivs och kan balansera sig själv. Framför allt behovet och nyttan av balans blir påtagligt tydlig av någon anledning :-) !



 

I fotspåren i sanden känner man hur segt det är att kämpa sig framåt i en helt undfallande struktur … och i det kvicka vattnets kaotiska virvlar hur allt kan försvinna i en tyngdlös overklighet.

 

Det blir här, precis som i så många andra fysiska och mentala skärningspunkter klart att det är nödvändigt att hitta balansen och rätt väg att vandra livets vandring på. Om du tar ett par steg upp i den mjuka sandens, eller samhällets, eller skolans, eller något annat områdes, på ett sätt kanske fasta men ändå idag ganska undfallande struktur blir det segt och tröttsamt att gå. Ute i vattnets regelbrytande laglöshet tar det också emot, speciellt om du går för långt ut … och du kan t.o.m. drunkna i kaosets virvlar om du inte ser upp.

 

Men det finns en väg, nära brynet av livets skärningspunkter, som är lätt och snabb att gå på. Kan du balansera i det brynet skapas en väg där du kan finna den mod och tillit som krävs för att hitta balansen som ger oss kraft att leva, lära och utvecklas. Allt detta kräver ett samspel mellan människor och en förståelse och känsla för helheten.


Det är inte delarna som är viktigast … utan relationen mellan delarna. Det är inte i individen kunskapen och ”lärskapet” uppstår … det är i relationerna!


På vägen i skillnadernas bryn kan du känna markens värme och fasta trygga struktur samtidigt som vattnets kvicka svalka sveper över dina fötter och ger möjlighet till ett ständigt skapande av ny lärdom. Allt för ett nytt kontinuerligt utvecklande ”lärskap” som är mycket mer än bara ny kunskap. Där kan vi gå tillsammans i balans och i utlöpare från vägen kan vi lära oss tillsammans om både havet och land, skola och liv, svart och vitt, arbete och fritid, resa och vardag, eller vad som helst.

 

Det är oftast i skärningspunkter, mellan alla möjliga mångfaldiga miljöer, vi kan hitta den rätta och möjliga vägen. Det är där vi kan hitta sätten att lära oss tillsammans och hitta den för alla rätta och lätta vägen mot ett gemensamt ”lärskap” nu och för att möta framtiden! Dessutom får vi inte glömma att betrakta allt det som dyker upp i spåren efter tidvattnet :-) ... vi måste fånga all den lärdom som ibland dyker upp i lågvatten och försöka minnas det som göms i högvatten ... alltså att ta tillvara tidvattnets skiftningar rakt igenom livet :-) !

 

 

Vi måste hitta vägen mellan ”vattnets och sandens” respektive individuella enfald i mångfaldernas skärningspunkter och därifrån tillsammans balansera och ”lära oss att lära oss” om allt som ständigt förändras!

Läs även på denna länk om du vill: http://wp.me/p275r9-u


Hälsningar  /Danne … mitt i balansakten :-) !



2012-02-10 17:30:29    Permalink   

Dela med dig av "Reflektioner från ett Thailändskt vattenbryn!" till dina vänner:


Kommentarer
Bra Sture och Lena skolsköterska mm kloka människor som förstår att räddslan för ordning i skolan är det som för oss BORT från en sund debatt om alla barns legitima som lagliga och även bilogiskt lättförklarade behov av rimlig arbetsmiljö. Den brist på fin harmonisk arbetsmiljö utan "hora-tillmälen", kombinerat med en staligt finansierad kaotiskt navelsåderi i vattenbrynet eller mobilande på lektionstid är inslag på en väg som leder ej framåt utan bakåt. Därav de svenska alarmerande resultaten som ej ens pedagogforskarna och revolutionärerna kan frånse om just en fri debatt tillåts, borde mana till en helt annan debatt fri från räddsla för vad t ex arbetsgivarna behöver av skolan som är bra; t ex redpekt för ordning och lugn så att hjärna och kropp kan tänka och kreativiteten kan flöda. Hur många 9-åringar skall offras i en skola styrd av dagismentalitet och där man tror att ordet och namnet björklund står för ngt gammalt lika med dåligt enbart? När får barnens rent biologiska och psykologiska behov av en bra inlärningsmiljö där både ORDNING och KREATIVITET kan förenas? Att bara kalla sig medvetare etc och sedan med sin egen räddsla blandad med ett stor portion politisk flumrevolution tro att man för debatten till en högre nivå, är ej särskilt kreativt eller ens "nytänkande"! Och varför måste allt vara NYTT ?! Lika med bra och behov av ordning och omdömen i skolan lika med dåligt? Vi måste kunna studera historia för att kunna titta framåt och jag tillhör de lärare som skämdes
David, lärare och tydligen omedveten (2012-02-15 21:50:50)
Stures kommentar behövs och sätter huvudet på spiken som bla Dan letar efter där han med hammaren i högsta hugg vill hamra ner på allt av ordning. Så här skriver Du: "Jag kommer heller aldrig att släppa iden om att vi måste släppa greppet om det totala ordningsparadigmet som ..." Har vi ej fått nog av revolution och oordning i stora delar av grundskolan ännu och behöver vi än mer av statligt flum i skolan ? Tycker jag mig ej igen se att filosoferna och pedagogerna inom vill leda en ny revolution? Snarare än att fråga sig vad det är som gör att fler och fler barn går ut med IG eller en lågt omdöme som ej ger jobb och verkligen stämplar dem för livet. Eller fråga sig vad hierarki-bristens skola Du företräder leder till i verkligheten? Du har t o m haft det märkliga omdömeslösa arabjämförelserna med i dina kåserier! Gud bevare oss för flera av dessa länders brist på demokrati och brist på BRA system. Hur skall du då t ex få ihop feminismens mål med det du flörtar med? blir det ej just bara ett byte från ett dåligt till ett annat system? Och Du det där med hästar var fel! Jag som både sett de ensamma deppiga hästarna stå vid var sin hage hos var sin Svensson-hage men även Gotlandshingstarnas hierarkiuppgörelser vid den gemensamma betessläppningen vet att Du drömmer av politiska mer än pedagogiskt intressanta skäl. Sluta bedriva arabisk vår i vår demokrati och slänga sten i glashus. Börja ta till dig av fakta från både myndighetsrapporter och många yrkesgrupper som får t
Skolsköterska Lena (2012-02-15 21:04:53)
Brist på balans. (skulle det stå på slutet)
Sanna (2012-02-12 10:46:32)
Det Dan är inne på här omfattar mycket av det jag benämner som skillnaden på en "Lydnadskultur" och en "Ansvarskultur". I lydnadskulturen följer vi reglerna för att vi är styrda till det, utan att egentligen förstå de grundläggande värdena i varför vi gör det. Vi är utifrånstyrda och styrda av rädslan att bli straffade eller misslyckas, bli utfrysta och inte överleva. Vi lägger också ansvaret på alla andra. "Om DU bestämmer över mig så är också allt jag gör och allt som sker DITT ansvar," I Ansvarskulturen får vi växa i vårt eget personliga ansvar och växa genom våra egna misslyckanden genom att ständigt reflektera kring oss själva och i samspel med andra öka vår förståelse för vår plats i gruppen. "När jag bestämmer över MIG då är också allt jag gör och säger MITT ansvar." Ja, vad är det egentligen som gör att våra barn får sämre och sämre betyg? Dåligt mående är det första jag skulle svara. Men vad beror det dåliga måendet av? En avgörande del tror jag absolut är det kaos som råder just nu i den Svenska skolan - där vi försöker leda 30 olika individer med olika behov med en ledare som omöjligt kan ge varje individ den tid, omsorg och uppmärksamhet som den behöver för att växa. Och en av anledningarna till att det är kaos är att man försöker använda samma ordning som man alltid använt trots att grupper växer och förändras, trots att behoven förändras, trots att kunskapen om våra inlärningsmetoder förnyas och nyanseras. Dvs - det råder brist på flexibilitet. Brist på b
Sanna (2012-02-12 10:41:26)
Jag längtar till den dag då alla människor kan diskutera genom att lyfta sina egna tankegångar utan att för den del behöva göra ner andras tankegångar. Min önskan är att vi som vuxna istället skulle öppna upp för nyfikenhet föra varandras tankegånger och söka förståelse för varandras synpunkter på ett fredligt sätt, oavsett om man håller med varandra eller inte. Barnen är bara en reflektion av våra förhållningssätt till varandra. Så om vi inte ens kan hålla en fin och vänlig ton i en blogg, hur ska vi då förvänta oss att våra barn ska hålla en fin och vänlig ton i en skola? Varför måste vi se det i svart eller vitt? Varför måste vi alltid dela in tankegångar i två läger - bra - dåliga? Varför måste vi arbeta med energier som attack och försvar? Varför kan vi inte förhandla och resonera för att enas kring att vi alla vill ha en skola där våra barn mår bra, växer och utvecklas. Varför utgå ifrån att någon vill någonting illa? Ja, jag läntar till den dagen då diskussionerna slutar att handla om själva diskussionerna och istället handla om ämnet och ta oss framåt... :)
Sanna (2012-02-12 10:36:04)
forts ...frånd nedan Dock kanske det gäller under vissa förutsättningar t.ex. i vilda hästflockar eller större tama flockar vilket jag kanske missade att skriva. Felaktigheten i detta får du nog dock diskutera med hästmänniskorna som berättat detta för mig Lena (återkommer med referenser om du är intresserad :-) ) ! Jag tycker dock fortfarande att det ÄR intressant att fundera på hur världen skulle se ut utan hierarkier och om alla skulle få göra det de är bra på... jag tar mig friheten Lena ... att fundera vidare på det :-) ! Och hurdå omdömeslösa arabjämförelser? Förklara gärna varför det är omdömeslöst att lära av det som händer i världen!? Personligen tycker jag det är positivt att demokratiseringsprocessen förhoppningsvis är igång!? Kanske har den stannat igen och jag är mycket ledsen för det i så fall! Men hur är det omdömeslöst? Förklara gärna! Jag jämförde i en kort ansats med en process som jag hoppas leder till ett bättre demokratiskt system i arabvärlden över tid...för det hoppas jag. Tyvärr är det väldigt mycket för sent dock ...men det är inget jag kan göra något åt nu tyvärr! Men som sagt förklara gärna varför det skulle vara omdömeslöst så lär jag mig säkert något! Kommer också att läsa ännu mer om den finska skolan. Känner till en del om den finska managementfilosofin och hoppas att den inte återspeglar sig i den finska skolan :-) ! Några lästips till mig kanske ... Sture och Lena? Tack för debatten hittills! /Danne
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-12 05:22:11)
Och Lena ... jag håller med ... Stures kommentarer behövs ...jag pratar ju hela tiden om skärningspunkter och balans ... eller hur? Och jag tycker det är märkligt att du tycker att jag "hamrar ned något" för att JAG uttrycker det JAG tror på. Nämligen att samhället, liksom skolan har blivit för komplext och omöjligt att styra med BARA regler och standardisering. Vi människor är ju ett av de mest intelligenta djuren på jorden ...nog borde väl vi kunna hantera människor som människor med olika intelligenser och inte som regelstyrda maskiner som skall kontrolleras och standardiseras till ordning och reda!? Det är ju inte humant! Skulle JAG inte få uttrycka det utan att hamra ned något annat ... när jag samtidigt skriver att jag älskar att befinna mig i skärningspunkter för att LÄRA mig något och att balansera mellan ordning och "dynamiskt kaos"!? Och att jag har FEEL (hihihi) i det där med hästarna har du tydligen konstaterat bland annat med egna observationer i en hage med ensamma hästar vilket ju blir lite märkligt eftersom det är svårt att ha en hierarki med bara EN. I övrigt får du ta det med de ganska duktiga hästmänniskorna och forskarna som berättade detta för mig ... jag är bara en riktig jätteamatör på hästar och tyckte att det var intressant eftersom forskningen om hästars flockbeteende just visat detta under senare år enligt deras utsago! Dock kanske det gäller under vissa förutsättningar t.ex. i vilda hästflockar eller större tama flockar vilket jag kanske
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-12 05:20:36)
forts från nedan ... OCH JAG VET ... samhället i övrigt är för jävligt med missbruk och annat ... det är en annan sak som skolanOCKSÅ måste klara ... att ta hand om och socialisera de som inte blir omhändertagna och får kärlek hemma... även om det är förskräckligt!
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-12 04:53:23)
forts ... Jag tycker verkligen att vi behöver ta ett steg ifrån det ABSOLUTA ordningsparadigmet i HELA samhället ... men bara det absoluta strikta ordningsparadigmet ... inte ordningen. Vi kan inte reglera ett komplext system fullt ut med strikta regler och standardiserade processer. Det funkar helt enkelt inte! Med detta menar jag alltså inte att allt skall bli kaos utan att vi måste hitta balansen mellan det som är bra i dagens skola och med det nya som behövs för att utanförskapet skall bli mindre. Det är som sagt synd om ungdomarna idag i skolan OCH lärarna! Vi måste i hela samhället, alltså även i skolan se till att använda det utrymme i regler och ordning som behövs för att alla typer av människor skall rymmas inom systemet ... d.v.s. ta bort utanförskapet som beror på ett alltför strikt regelstyrt och standardiserat samhälle. Det är ju bara vanlig huanism det handlar om !?!?!? Sedan får man inte glömma att skolans uppgift inte bara är kunskapsbyggande, en av uppgifterna ÄR socialisering och sedan tyvärr sortering. Kanske kan sorteringsuppdraget bli något positivt om vi vrider det till att bli att hitta det individen är bra på istället för att sätta en siffra som utgår ifrån endast ett fåtal kriterier och ämnesområden. Flumskolan som vi kallar den har för övrigt producerat den mest innovativa generationen någonsin ... det är ordningsskolan som nu producerar utanförskap som är större än någonsin och vi kan inte göra så här mot våra ungdomar längre! OCH JAG V
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-12 04:52:17)
Hej! Mycket kul och BRA med debatt ... jag älskar att befinna mig i skärningspunkter precis som jag skrev ...det är då vi lär oss saker :-) ! Sture ... jag tycker att dina inlägg och dina kommentarer är mycket nyanserade och bra. Jag menar ju verkligen inte att vi skall hoppa direkt ut i kaos från ordning. (Det ser ni om mina bilder syns i inlägget) ... det är balansen det handlar om! Vilket innebär att vi inte bara kan testa och behandla alla ungdomarn och MEDvetare :) likadant för vi ÄR faktiskt alla olika ... precis som du också skriver. Jag drömmer verkligen om en bra skola med en bra arbetsmiljö för och kanske framför allt MED ALLA! Jag tycker faktiskt inte att jag bedriver någon pajkastning...jag skriver att det är skolan som system som inte funkar i vårt moderna samhälle ... och JAG står för det (om det är ok Lena :-) ??? ) ! Vi kan inte ha ett så stort utanförskap som idag!!! Det är förbanne mig synd om ungdomarna idag OCH lärarna! Och kom nu inte och skyll det på någon flumskola som var aktuell för rätt länge sedan ... ! En flumskola som för övrigt av många auktoriteter t.ex. Ann Bamford bedömer var rätt väg att utvecklas i ... NU säger hon att: - NI i Sverige på väg åt fel håll med standardiseringsprocesser som inte gör individen i skolan synlig! Som vi för övrigt alltid snackar om att vi måste göra. Jag tycker verkligen att vi behöver ta ett steg ifrån det ABSOLUTA ordningsparadigmet i HELA samhället ... men bara det absoluta strikta ordningsparadigme
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-12 04:51:10)
Stures kommentar behövs och sätter huvudet på spiken som bla Dan letar efter där han med hammaren i högsta hugg vill hamra ner på allt av ordning. Så här skriver Du: "Jag kommer heller aldrig att släppa iden om att vi måste släppa greppet om det totala ordningsparadigmet som ..." Har vi ej fått nog av revolution och oordning i stora delar av grundskolan ännu och behöver vi än mer av statligt flum i skolan ? Tycker jag mig ej igen se att filosoferna och pedagogerna inom vill leda en ny revolution? Snarare än att fråga sig vad det är som gör att fler och fler barn går ut med IG eller en lågt omdöme som ej ger jobb och verkligen stämplar dem för livet. Eller fråga sig vad hierarki-bristens skola Du företräder leder till i verkligheten? Du har t o m haft det märkliga omdömeslösa arabjämförelserna med i dina kåserier! Gud bevare oss för flera av dessa länders brist på demokrati och brist på BRA system. Hur skall du då t ex få ihop feminismens mål med det du flörtar med? blir det ej just bara ett byte från ett dåligt till ett annat system? Och Du det där med hästar var fel! Jag som både sett de ensamma deppiga hästarna stå vid var sin hage hos var sin Svensson-hage men även Gotlandshingstarnas hierarkiuppgörelser vid den gemensamma betessläppningen vet att Du drömmer av politiska mer än pedagogiskt intressanta skäl. Sluta bedriva arabisk vår i vår demokrati och slänga sten i glashus. Börja ta till dig av fakta från både myndighetsrapporter och många yrkesgrupper som får t
Skolsköterska Lena (2012-02-11 21:41:19)
medvetare behövs kanske även för att förstå i ett längre perspektiv vad som behövs i svenska skolan. men inte är debatten i Sverige vare sig representativ eller ens bra med tanke på vad vi verkligen behöver för nya OCH gamla ideer för att svensk skola skall gå framåt. T ex detta ideliga sökande efter sanningar etc och pajkastande mot allt av krav som jag tycker mig utläsa i dina kommentarer. Att vi behöver båda erkänna behovet av bra arbetsmiljö ej endast för pedagoger utan och framförallt eleverna borde alla hålla med om. Och då fungerar det ej att vara både präst, psykolog, mamma mm om undervisningen ej skall leda Sverige bakåt bort från vad vi behöver av framtidens skola! Lika lite som pajkastning mot jämförande prov etc eller t ex studier i vad som var bra i gårdagens skola men ej i dagens. Vi har med den stora dominansen av unga dagisbarn som blivit lärare och en ej könsneutral skola med kvinnlig dominans och där bla pojkarnas kunskapsutveckling är mycket hämmad skapat en skola som i många fall ej ens är lagenlig och så dålig urifrån vad samhället behöver, men som är jättebra att fundera på varför tårna sjunker ned i sanden på vissa punkter längs en milsvid strandbank...
Sture (2012-02-11 20:46:09)
forts ... Svenska skolan vacklar bara åt ett håll just nu och det är bakåt ... samtidigt som hela världen utanför skolan med stadiga steg går framåt! Jag vill som vanligt här betona att jag talar om skolan som system ... inte individer i skolan ...jag VET att det finna otroligt många bra människor i skolan men många av dem sitter fast i ett tillbakavacklande och snart fallande system !!! Har lite svårt att tolka vad du menar Sture ... men tack för din kommentar :-) ... alla kommentarer är välkomna ! /Danne
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-11 20:23:01)
Tack för din kommentar Sture! Du får gärna förtydliga vad du menar med vacklande, flummande religiösa sökandet? Tycker du det jag skriver tyder på ett vacklande flummande religlöst sökande eller menar du något annat? Menar du att jag skall läsa och tänka till igen? Jag läser gärna mer och "tänker till igen" ...hela tiden ... men personligen har jag tänkt till hela livet och jag kommer aldrig i hela mitt liv släppa sökandet och "lärskapandet" om helheten, balansen mellan ordning och dynamiskt kaos och kunskapen i relationerna ... ... OCH efter allt nytt innovativt som uppstår i skärningspunkterna mellan olika människor, ämnes och kunskapsområden, kulturer, religioner, nationer ... etc. Det är allt detta som skapar och alltid har skapat utveckling och ett gemensamt skapande av lärdom .... långt innan den industrialistiskt orienterade skolan konstruerades i industrialismens vagga! Jag kommer heller aldrig att släppa iden om att vi måste släppa greppet om det totala ordningsparadigmet som bara leder oss till nationella prov och annat som definitivt inte är bra för individer och alla olika intelligenstyper. Svenska skolan misslyckas bara för att man försöker jämföra alla på samma sätt och införa standardiserade processer överallt samt återinföra föråldrade målstyrningsmetoder i en värld som inte längre alls passar för standardisering och absolut målstyrning! Svenska skolan vacklar bara åt ett håll just nu och det är bakåt ... samtidigt som hela världen uta
Danne Nordell (Medvetaren) (2012-02-11 20:18:33)
Fantastiskt!! Och en mycket tänkvärd kommentar, Sture :)
Sanna (2012-02-11 11:13:24)
Det är ej förvånande att läsa och se med egna ögon om svenska skolans ideliga nederlag jämfört med t ex den finska skolan - om detta vacklande o näst intill religiösa sökande efter ngn objektiv sanning är lärar-representativt. Även de thailändska skolorna kommer en dag att gå före oss som de kinesiska om vårt velande och flummande får vara ngn sorts ledstjärna! läs om svenska lärares erfarenheter av arbete t ex i Finland och tänk till igen!
Sture (2012-02-11 06:38:38)

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Medvetaren

Denna virtuella blogg i medvetandet handlar mest om att bli just "medvetare" istället för bara individuella kunskapare!
Namn: Danne Nordell
Stad: Växjö och "Knowtown" :-)
Yrke: Pedagog och samspelsforskare
Arbetsplats: Cre82know
 Följ bloggaren via RSS

Senaste blogginlägg
Biträdande rektor till Botkyrka kommunRektor för Kunskapsskolan till ÖrebroRektor till SkäggetorpsskolanLaholm söker en biträdande förskolechefKunskapsskolanLedigt jobb som rektor i Södertälje