« Kampen för överlevnad kan bli vår egen död Management by fear - Så skapas en trasig generation »

Med våra barn som spelmarker i det globala ekonomikasinot



Det är intressant hur vi ofta försöker lösa nutidens problem med gamla metoder. Metoder som vi en gång övergav just för att de var uttjänta och passade dåtiden. Jag kan inte svara för om det bottnar i en rädsla att kliva utanför trygghetszonen, om det bottnar i ovissheten i vad de nya metoderna skulle ha för effekter och ge för resultat eller om det kort och gott bara bottnar i brist på fantasi och kreativt tänkande.

  ”Det är dags för läraren att åter ta plats i skolans kateder!” ropar Björklund. ”Återförstatliga skolan!” ”Inför ordningsbetyg!”, ”För in skolk på betyget.” Och han är inte ensam om att söka gamla lösningar på nya problem.

Hur många gånger har vi ändrat på betygsskalorna nu? Och hur många fler gånger ska vi ändra på dem innan vi inser att det inte förändrar någonting? Ett barn känner sig inte mer motiverat att lära sig nya saker av en 5a än av ett MVG eller ett A. Dåligt beteende bottnar i dåligt mående. Skolk bottnar i en ovilja att vara i skolan. Hur vore det om vi istället skulle söka svaren på de väsentliga frågorna? Om hur vi bidrar vi till en skola där våra barn mår bra och vill vara? Vad utgör grunden för mänskligt välmående? Hur bidrar vi till en välmående ungdom och en välmående befolkning?
Detta är ju förvisso bara frågor som vi har råd att ställa oss om det är individens och människans intressen som står i fokus, och det är det inte.

I sin sammanfattning av det gångna året och i visionerna och målen för det kommande lägger Jan Björklund tyngdpunkten på den ekonomiska turbulensen. ”
Vår långsiktiga konkurrenskraft är avgörande för att vi ska bli vinnare i globaliseringens tid.” skriver Björklund och radar upp alla de för honom konstruktiva förändringar som skett i den svenska skolan för att vi ska bli en ”Ledande kunskapsnation”. Tyngdvikten ligger på högre krav, högre krav och även på högre krav. Utöver detta består den stora prestationen och nyskapandet av nya betygskriterier och fler nationella prov. Men vi får inte luta oss tillbaka menar Björklund, vi måste arbeta ytterligare för att höja kunskapsresultaten i skolan för att vi ska bli en ledande kunskapsnation och klara den globala konkurransen.
Läs hela artikeln här!


Björklund avslutar sin artikel med ”Liberala hälsningar” och jag kan inte för mitt liv förstå vari liberalismen ligger i det han just förmedlat.  Liberalism (av latin liber, fri) är en samhällsåskådning och politisk ideologi med individens frihet som grundläggande värde.” (Källa: Wikipedia).  

Tro mig, jag förstår att det inte är lätt att vara politiker. Att både ha kraven och förväntningarna på sig att se till de globala behoven, samhällets behov, gruppens behov och individens behov. Men det är för mig ändå märkligt att vi tror att vi ska kunna bygga ett stadigt hus genom att börja bygga taket. Jag ogillar att vara kritisk. Jag vill se möjligheter och skapa möjligheter. Jag vill inte fortsätta att skapa dessa läger av "vi" och "dem" utan enas om att vi alla vill det allra bästa för vår mänsklighet. Jag vill se de goda intentionerna i alla, även i Björklund. Ibland blir jag bara lite uppgiven på den koloss som vi skapat av ren och skär dumhet, samtidigt som vi högmodigt kallar det för ”kunskap”.

Det är trots allt våra barn vi pratar om här. Som brickor i det globala konkurrensspelet. Som spelmarker i det internationella ekonomikasinot. Skolan blir till en Enarmad bandit dit vi skickar barnen i hopp om att Sverige ska få jackpott i globaliseringen, men där spelarna alltid förlorar mer än de vinner. Är detta verkligen en samhällsåskådning och politisk ideologi med individens frihet som grundläggande värde? Eller är det en samhällsåskådning och politisk ideologi med konkurrens och pengar som grundläggande värde?

För ett mer medmänskligt och kärleksfullt samhälle för såväl oss själva som för våra barn...

Sanna Nova Emilia



2012-02-02 10:45:23    Permalink   

Dela med dig av "Med våra barn som spelmarker i det globala ekonomikasinot" till dina vänner:


Kommentarer
det är mer skrämmande att man ej kan ens diskutera sakligt alla barns behov av trygghet fri från buller, mobbning och oordning utan att en konsensgyttjeropande klan av s k proffstyckare skall som ett eko prata hånfullt om gamla metoder! Barnen har "gamla" behov av både trygghet, ordning mm hur tillbakasträvande det än må låta för de som ej kan gå ett steg bakåt och ta fram det som alltid fungerar, för att gå framåt! Sluta flumma i konsensusgyttjan - det är det som leder till att vi spelar med barnen som på populära nymoderna kasinon!
Sture (2012-02-15 21:15:45)
Jag delar dina tankar och syn på det här!
Maria (2012-02-06 12:15:37)
Hahaha ... jag har ju lovat att inte vara så negativ här ... men ... jag tycker verkligen att det är riktigt skrämmande att så många kallar de senaste skolreformerna, den nya läroplanen etc. "de största förändringarna" i skolan någonsin! Tycker man det "på riktigt" så blir jag RÄDD "på riktigt"!
Dan Nordell (2012-02-02 11:30:47)

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Att lära med hjärtat - När kunskap och värde blir ett

Sanna Nova Emilia är aktuell med boken "Att lära med hjärtat - När kunskap och värde blir ett" (med förord av Lou Rossling).

Boken vänder sig till både skola och föräldrar med avsikten att föra in... Läs mer
Sanna Nova Emilia är aktuell med boken "Att lära med hjärtat - När kunskap och värde blir ett" (med förord av Lou Rossling).

Boken vänder sig till både skola och föräldrar med avsikten att föra in en ökad medvetenhet för våra barns känslomässiga och psykiska behov, samt ge vuxenvärlden en ökad förståelse för begreppen inifrånstyrning och utifrånstyrning och vikten av att bygga på barnens självkänsla och individualitet. I denna blogg delar Sanna med sig av sina tankar kring skolans utveckling för ett optimalt lärande, där våra barn får möjlighet att utvecklas kunskapsmässigt och känslomässigt på samma gång.

För att utvecklas optimalt som individ, grupp och samhälle behövs en ökad förståelse och ansvar för våra känslomässiga behov som grunden till all utveckling. Vi har länge fokuserat på att bygga upp vårt industriella samhälle. Det är nu dags att fundera på hur vi kan skapa ett mer mänskligt samhälle. Ett samhälle där hjärna och hjärta samarbetar!




Namn: Sanna Nova Emilia
Stad: Stockholm
Yrke: Föreläsare, författare, framtidsskapare och inspiratör
Arbetsplats: http://truehearteducation.com
 Följ bloggaren via RSS

Senaste blogginlägg
UtbudetSandvikens kommunStockholms stad UtbildningsförvaltningenBorlänge kommunScaniaHudiksvalls kommunMalmö MontessoriskolaMedrek Rekrytering ABLinköpings kommunStrömstads kommunBotkyrka kommun