Äntligen lättare att få glasögon eller linser »

Kanske dags att bjuda in nya skolämnen?


Det är läroplanen som tydligast styr över vad lärarna ska fokusera på i skolan. Självklart finns en relativt stor frihet hur undervisningen sker och vilka delar som man lägger extra vikt vid. Men i slutändan styr läroplanen den inriktning som läraren ska ha i sin undervisning. En undervisning som ska ligga till grund för att eleverna ska klara sig så bra som möjligt i samhället.

Men det är tydligt att läroplanen förändras betydligt långsammare än samhället. Det är bara att se på hur extremt ofta kunskap inom IT krävs för att man ska kunna söka specifika jobb. Den s.k. ”skärmtiden” hos barn och ungdomar är hög och datorn, mobilen och surfplattan används som en självklar del i livet.

Men än så länge lyser ”IT-kunskap” med sin frånvaro som ett obligatoriskt ämne i grundskolan. Självklart finns undervisningen i olika former under de ämnen som finns men utan ett specifikt ämne kommer ofta denna kunskap lite i periferin. Borde inte läroplanen tydligare spegla samhällsutvecklingen och fokusera på att kunskaper ges som behövs för att få jobb och hantera livet i övrigt?

Även ”Privatekonomi” är ett ämne som borde få stå på egna ben. Gruppen 18-25-åringar är de som mest lånar sms-lån, det är även flest personer i den åldern som dras till kronofogden på grund av obetalda sms-lån. Många gånger tas ogenomtänkta beslut i ung ålder som sedan personerna får leva med konsekvenserna av under lång tid.

Att lyfta upp privatekonomi som ett enskilt ämne är en åsikt som delas av många och som skribenter på tidningen Privata Affärer vid ett flertal tillfällen propagerat för. Inte för att de vill sälja mer tidningar – utan för att de ser så många konsekvenser av dåliga ekonomiska beslut.

Barn och ungdomar behöver få djupare kunskap om hur viktigt det är med budget, lära sig hur lån fungerar, se fördelar och nackdelar med kreditkort, göra kostnadsanalyser m.m.

”Men allt det finns redan i dagens ämnen” – säger de som försvarar dagens läroplan. Ja, det är sant. Det tas upp som en DEL av en ett större ämne. En del som lyfts upp några veckor under vår- eller höstterminen i åttan eller nian. Men ska djupare förståelse skapas behövs långsiktigt arbete. Precis som hur matematiken fungerar. Det går inte att lära sig allt under någon vecka. Man bygger på och lär sig steg för steg.

Ska vi möta dagens samhälles utmaningar måste det även ske utifrån vilket behov av kunskap som finns. För tillfället speglar inte kunskapen inom IT och Ekonomi i skolan de krav som samhället ställer.



2016-07-20 13:34:36    Permalink   

Dela med dig av "Kanske dags att bjuda in nya skolämnen?" till dina vänner:


Kommentarer
Camilo
Camilo grupen .se a n (2017-07-08 10:10:29)

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Tomas

Här kan du hitta mina tankar kring jobb & arbete. Både från egna erfarenheter men även idéer som jag ventilerar här på bloggen.
Namn: Tomas
Stad: Stockholm
 Följ bloggaren via RSS

Senaste blogginlägg
Orsa KommunSkoljobbsmässanLeksands kommunMotala kommun