skoljobb.se

Kaj Runelunds fem råd för hur du använder varumärket när du rekryterar

1. Använd platsannonsen som kommunikationsredskap 
Glöm för ett ögonblick era krav på den sökande. Fokusera istället på verksamhetens vision, berätta om hur du ser på ert uppdrag, vilka ambitioner och värderingar medarbetarna delar. Gör en inbjudan som skapar lojalitet. Tänk på att annonsen säkert också blir läst av era medarbetare - en platsannons som lyfter ert varumärke externt stärker även varumärket internt. 

2. Vilket varumärke har ni 
Saknar ledningsgruppen en plan för varumärket, är det dags att formulera en. Börja med att svara på de fyra frågorna nedan, så har ni snart grunden till en plattform att arbeta vidare från. Se till att alla blir delaktiga.

  • Hur ser ni på skolans och verksamhetens framtid?
  • Vad erbjuder ni barn, elever och studerande hos er?
  • Vilka högre mål har ni formulerat?
  • Vad har ni tagit ställning för?

3. Bygg en relation 
Varumärken handlar om relationer. Visa vem du är, vad du vill och hur du ser på tillvaron, och rätt människor kommer att gilla dig. Det är så vi privat får goda vänner, schyssta grannar och i jobbet bra medarbetare. 

4. Skapa en känsla 
Tänk i upplevelser när du skriver, människor väljer alltid med känslan, det gäller även arbetssökande och blivande elever. Fakta är OK för att beskriva verksamheten, men det är "hur det känns" som är avgörande. 

5. Bjud in till delaktighet 
En skola eller organisation som involverar medarbetarna i utvecklingen av sitt varumärke, är en attraktiv arbetsplats. Det skapar ett engagemang som smittar. Startpunkten är att du gör ett val i nästa platsannons: Berätta mer om vad skolan erbjuder och vill, än om era krav på den platssökande 

För att läsa mer om Kaj Runelund, klicka här...