Det står tydligt i förskolans läroplan att
förskolan ska moteverka traditionella könsmönster och könsroller. Men efter
Skolinspektionens årliga kontroller visar det sig att i var tredje kommun inte
uppfyller dessa krav.
Det är upp till varje enskild förskola hur
mycket man vill satsa på detta.
Skolinspektionens granskning av förskolor
under 2009 och 2010 gav resultatet att var tredje kommun blev underkänd på
punkten att medvetet arbeta mot traditionella könsmönster. 2009 var det 30
procent av de 73 kommuner som kontrollerades och 2010 var det 31 procent av 58
kommuner som behövde vidta åtgärder för att uppfylla läroplanen enligt
Skolinspektionen.
Forskare på Stockholms universitet har nu utvärderat vad som hände med de projekt som fick utbildningspengar 2004-2005 för genusarbete i förskolan av Delegationen för jämställdhet i förskolan.
Totalt var det 96 projekt som fick bidrag,
och Christian Eidevald, forskare vid Högskolan i Jönköping, har för Stockholms
universitet gjort en uppföljning.
Och enligt tidigare opublicerade siffror
som han tagit fram åt SVT svarade mer än hälften av de som svarat, 54 procent,
att man prioriterar frågan och var femte förskollärare menar att de har hög
prioritet på deras förskola.
-Det tyder på att arbetet har fortsatt så
som det var tänkt, säger Christian Eidevald.
På frågan: ""Vad det är som
möjliggjort arbetet"" så svarade många att det var en eldsjäl, eller
förskolans ledning, men över hälften svarade också att det inte varit möjligt
utan föreläsare och litteratur i ämnet.
-Om det är beroende av en eldsjäl kan det
ju också vara problematiskt, arbetet borde implementeras mer i verksamheten,
säger Christian Eidevald.
Läs även: