Nu väcks frågan gällande hur rättvist betygen satts i länet
efter att statistik visat att nästan hälften av eleverna som tog gick ut
grundskolan i Åre förra våren fick högre betyg i matematik än vad de fick på
det nationella provet.
En vanlig
kontroll för att se ifall betygen är rättvisa och om det pågår betygsinflation
är att kontrollera givet betyg gentemot resultat på de nationella proven – som ska
vara vägvisande vi betygssättning.
Undersökningar visar att elever i Jämtland får för höga betyg – framför allt i
matematik.
Förra våren
fick nästan hälften av avgångseleverna i grundskolan i Åre kommun högre
slutbetyg än vad de hade i betyg i det nationella provet i matematik.
Nästan ingen fick lägre slutbetyg än resultatet i det nationella provet.
Statistiken
är hämtat från ”Öppna jämförelser – Grundskola 2012” från Sveriges kommuner och
landsting.
Skolverket
analyserat betygssättningen i hela landet och konstaterar i en rapport att avvikelserna
är för stora
Skolverket
hittar inga skillnader mellan kommunala skolor och friskolor. Men en slutsats i
analysen är att det är större avvikelser mellan slutbetyget och det nationella
provet på mindre skolor.
Orsaken
till betygsinflation har också utretts. Skolverket har i sin analys hittat tre
huvudorsaker.
I
och med ett minskat antal elever och en vilja att locka eleverna till den egna
skolan höjer man betygen för att använda statistiken i marknadsföringen.
Föräldrar
och elever som pressar lärarna
Förväntningar från huvudmannen, det vill säga oftast på kommunen, på ökade resultat.