skoljobb.se

Nyheter

Marknadsföringen ifrågasätts

Många gymnasieskolor lägger flera miljoner kronor av skattepengarna på marknadsföring för sina utbildningar. Forskare hävdar att det är både tidskrävande och ineffektiv.

Många gymnasieskolor lägger flera miljoner kronor av skattepengarna på marknadsföring för sina utbildningar. Forskare hävdar att det är både tidskrävande och ineffektiv.

Just nu håller 100 000 niondeklassare på att välja gymnasieskolor. Konkurrensen mellan skolorna har aldrig varit skarpare. Det är väldigt ovanligt at skolor använder sig av reklambyråer för att synas och höras.

 

Universitetslektor Bengt-Åke Gustafsson vid Linnéuniversitetet menar att marknadsföring är ineffektiv. Eleverna överöses med sockrade budskap under en kort tid, men hans studie visar att de väljer skola utifrån vad kompisarna berättar och vilket rykte skolan har.

 

 — Det har gått ett race i att vara synlig. Pengarna är inte helt bortkastade, men man undrar om kommunerna tagit reda på vilken effekt deras reklampengar har. Jag misstänker att de inte har någon pejl alls, säger han.


Läs även: