skoljobb.se

Nyheter

Reklamkrig bland gymnasieskolor

Sista dagen att välja gymnasium är på onsdag och eleverna som ska välja utbildning drunknar i information. I takt med att konkurrensen bland skolorna ökar blir marknadsföringen allt viktigare.

Gymnasieskolorna lägger mycket pengar på reklam. Sista dagen att välja gymnasium är på onsdag och eleverna som ska välja utbildning drunknar i information. I takt med att konkurrensen bland skolorna ökar blir marknadsföringen allt viktigare.

Skolor från Västervik, Oskarshamn och Kalmar lägger mellan 100 000 och 300 000 kronor i marknadsföring varje år enligt P4 Kalmar.  Den högsta summan är nästan vad en lärare får ut i årslön.

– En tjänst fördelad på drygt tusen elever blir väldigt lite tjänst per elev, så jag anser att den budgeten som vi har lagt på marknadsföring är försvarbar, säger Ann-Marie Lotsengård-Jakobsson, gymnasiechef på Oscarsgymnasiet i Oskarshamn.