En ny rapport från Sveriges ingenjörer visar att närmare en fjärdedel av
förbundets studentmedlemmar anser att de inte har fått med sig tillräcklig
kunskap från gymnasiet. Av dem var en klar majoritet mest missnöjd med matten.
Rapporten från
Sveriges ingenjörer något
som redan visat sig i internationella studier och mätningar – elever som går
vidare till högskola eller universitet saknar kunskap för att klara av
studierna.
En
förklaring till att eleverna fortfarande inte lär sig tillräckligt med matematik tror Sveriges
ingenjörer är att undervisningen inte hängt med i utvecklingen. Matteböckerna uppdaterades
i många fall senast för 30 år. Matematiken ses dessutom som svår överlag av eleverna
– Det krävs en rejäl uppryckning i hela ungdomsskolan av den moderna
mattedidaktiken. Ungdomar i dag kräver mer relevans av det man tar till sig,
säger Peter Larsson.
Av den fjärdedel
av eleverna som ansåg att kunskaperna
inte räckte till var de flesta missnöjda med matematiken. Enligt rapporten
upplevde kvinnorna att de hade bättre förkunskaper än männen i alla ämnen utom
engelska.