Nytt
utbildningsmaterial ska hjälpa lärarna att göra eleverna mer medvetna om
jämställdhet. Bakom metoden står Karin Mansler, lärare på Gotland.
Karin lätt
eleverna skriva korta berättelser som sedan lästes upp anonymt, medan barnen
gissade om det var en pojke eller flicka som skrivit dem.
- Det vara stora
skillnader. Pojkarna skrev gärna om sporthändelser och om att vinna medans
tjejerna skrev om djur, utseende och om känslor.
Dessa
övningar ledde till diskussioner.
- Barnen
fick efter att lyssnat på berättelserna reflektera över hur man skapar kön. Det är
inte alltid givet att killar gillar blått och tjejer rosa, men omgivningen gör
att barn tror att det ska vara så. Huvudpoängen med övningar är inte att
läraren ska stå och leda diskussionen, utan att barnen själva kommer fram till
slutsatser, säger Karin Mansler,
Karin
Mansler tillämpade metoden under ett år innan eleverna fortsatte till andra
skolor och klasser för att gå på högstadiet.
- Jag hann
se en början på en förändring. De väcktes och fick möjlighet att ifrågasätta.
Metodhäftet
ska i första hand spridas bland rektorsområdena på Gotland, men det finns även
förhoppningar om att sälja in det till skolor på fastlandet.