Mittuniversitetet introducerar en ny modell för att knyta samman lokal skolutveckling med statlig skolinspektion.
Skolorna i Ånge och Bräcke kommuner är först i landet med
att göra de självvärderingarna som ska möta Skolinspektionens granskningar. Gunnar
Berg, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet säger att det ger en bättre
balans mellan det statliga ansvarsutkrävandet och det lokala ansvarstagandet.
Just nu pågar det i båda kommunerna arbete med
självvärdering. Personal från kommunens skolor har skrivit ner sina upplevelser
av att arbeta på skolan. Det är några personer från varje skola som sitter i en
analysgrupp och samlar in all material. Och parallellt med detta gör
Skolinspektionen ordinarie granskningar.
— På det här sättet tror jag att lärare, rektorer och annan
skolpersonal får mer möjlighet att påverka. Vi kommer också att kunna se vad
som verkligen fungerar och inte bara det som är negativt och inte fungerar,
säger Lars Thorin, utvecklingsledare i Ånge kommun.