SKL:s undersökning visar att nio av tio elever är trygga i skolan och åtta av
tio upplever göga lärarförväntningar. Men motivationen att lära är låg.
Sveriges Kommuner och Landsting har sammanställt elevernas svar från
kommunernas elevenkäter
i en rapport om elevernas syn på undervisning, trygghet och motivation i
skolan. Det var 122 kommuner som deltog i studien som omfattar 60 000 elever
i årskurs fem och åtta.
– Överlag är det väldigt positiva svar om upplevelsen av kunskap och mål,
återkoppling och att man får den hjälp man behöver, säger Hanna Åkesson,
utredareavdelningen
för lärande
och arbetsmarknad på
SKL, till Skolvärlden.se.
Det sämsta i rapporten var motivationen hos eleverna.
Det var endast 45 procent i årskurs åtta som var motiverad av att ”ha lust att
lära mig mer”.
– Den frågan sticker ut och man verkar tappa
engagemanget ju längre man går i skolan. Här finns en stor utmaning för skolan
att motivera och inspirera elever, säger Hanna Åkesson.