Många föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar menar att deras barn inte får tillräckligt med stöd från skolan. I många fall har det lett till sänkt betyg. Det visar en undersökning från Riksförbundet Attention.
– Det känns nästan som barnmisshandel att
skicka elever som har ADHD eller autismstörning till skolan,
som inte kan hänga med eller som inte lär sig på samma sätt som de andra. De
blir utanför, säger Anki Sandberg som är ordförande i Attention, en
intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
931 medlemmar besvarade webbenkäten och
resultatet visade att det är stora skillnader mellan om skolor är bra eller
dåliga på att ge elever det stöd de är i behov av.
Drygt 60 procent svarade att insatserna är bra i
skolorna, medan drygt 40 procent tyckte att skolornas insatser var mindre bra
eller dåligt.
Hälften
av föräldrarna angav
att bristerna i stödet medfört att barnen kommit efter i läsning och skrivning
och släpade efter i andra ämnen