Var
femte rektor behöver förstärka det pedagogiska ledarskapet. Skolinspektionens
granskning visar att mer än hälften av rektorerna önskar ytterligare stöd från
huvudmannen.
Skolinspektionen
har granskat vilka förutsättningar skolans ägare ger rektorerna att arbeta som
pedagogiska ledare. Sammanlagt ingick 19 huvudmän i granskningen, elva
kommunala och åtta fristående huvudmän.
Kontakten
mellan rektorer och huvudmän behöver stärkas, för att huvudmännen verkligen ska
kunna försäkra sig om att rektorerna får goda förutsättningar att arbeta som
pedagogiska ledare.
Granskningen visade bland annat att:
- 30 procent av rektorerna utövar ett väl fungerande pedagogiskt ledarskap.
- Hälften av rektorerna behöver i vissa delar förstärka det pedagogiska ledarskapet.
- Drygt hälften av rektorerna önskar ytterligare stöd från huvudmannen.
- Flertalet huvudmän behöver i dialog med rektorerna säkra förutsättningar för rektors ledning av den pedagogiska verksamheten.