En ny granskning av Skolinspektionen visar att de nationella proven rättas väldigt olika av olika lärare.
– De nationella proven stöder inte likvärdig betygssättning, som är ett viktigt syfte med proven, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör på Skolinspektionen.
Skolinspektionen har rättat om 35 000 prov från vårterminens nationella prov 2010. Enligt granskningen är resultaten i många fall annorlunda när proven rättas om av en annan lärare. Resultatet visade detsamma förra året.
Som mest skiljer bedömningarna sig åt i nästan hälften av de prov som rättades om. I fallen där bedömningsutrymmet för läraren är stort är skillnaderna störst, exempelvis vid rättandet av svenskauppsatser. De är också större i gymnasieskolan och i årskurs 9 än i årskurserna 3 och 5.
– De nationella proven stöder inte likvärdig betygsättning, som är ett viktigt syfte med proven, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör på Skolinspektionen i ett pressmeddelande.
Skolinspektionen har som oftast ändrat betyget till ett lägre efter att ha rättat om provet. Utbildningsminister Jan Björklund tycker att det är oacceptabelt.
– Det finns en omfattande betygsinflation och ""snällrättning"" av nationella prov och det kommer att behövas rätt långtgående åtgärder för att stävja detta, säger Jan till TT.
I höst kommer ett nytt regelverk.
– Så småningom i höst ska vi lägga fram ett nytt regelverk, hur proven ska konstrueras, reglerna för själva genomförandet och hur proven ska rättas och bedömas i efterhand, säger Jan Björklund till TT.