Avståndet mellan vetenskap och klassrum är för stort.
Om elevernas resultat ska bli bättre måste fler lärare bli forskare, skriver företrädare för lärarna, kommunerna, skolledarna och näringslivet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
""Vi är överens om att skolan ska utvecklas och att elevernas resultat måste förbättras. Men då måste skolledare, lärare och annan skolpersonal stå i nära kontakt med forskningen. I dag är det inte så och det hindrar den fortsatta utvecklingen av undervisningen"", skriver Håkan Sörman, SKL, Kjell-Olof Feldt, Friskolornas riksförbund, Anders Almgren, Lärarnas Riksförbund, Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, Lars Flodin, Sveriges Skolledarförbund, och Annika Lundius, Svenskt Näringsliv, i en gemensam debattartikel på SvD:s Brännpunkt.
I den nya skollagen som införs i sommar slås det fast att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att det ska fungera i verkligheten vill man att den nya lärarutbildningen blir tydligt forskningsbaserad och att det ska finnas tillräckligt med doktorandplatser för att förse svensk skola med forskarutbildade lärare.